3/ Index zaostávání vzdělávání za sociální situací ORP
U každé obce s rozšířenou působností (ORP) jsme spočítali, jak vysoká by měla být míra vzdělávací neúspěšnosti na základě sociálních podmínek, a tato čísla jsme porovnali s realitou. Ve většině regionů vzdělávací problémy odpovídají sociální situaci. To je případ většiny Karlovarského kraje, ale i některých bohatých regionů. V šestině ORP vzdělávání za sociální situací zaostává. Jde o okrajové části Plzeňského kraje, ale i další regiony, které si s neúspěchem nespojujeme. Zbývajících 9 % znevýhodněných dětí potenciál rozvíjí a vzdělávací neúspěšnost je tu nižší, než bychom očekávali. Řada těchto ORP je v Moravskoslezském kraji (Krnov aj.), ale jsou rozesety i v dalších částech republiky. Z těchto zjištění plynou i doporučení — některé obce musí zapracovat na výchozí sociální situaci rodin, jiné zejména na na vzdělávacích podmínkách. Sociální problémy vysvětlují přes 70 % rozdílů vzdělávací neúspěšnosti v českých ORP. Mají tedy velký vliv, obce ale k neúspěchu neodsuzují. Kvalitní práce škol může mnohé změnit. Podívejte se na mapu, ve kterých obcích se to daří.
Index zaostávání vzdělávání za sociální situací
Jaký je rozsah vzdělávacích problémů vzhledem k sociální situaci
Pro zobrazení detailu ORP jej vyberte z mapy nebo pomocí textového pole
Shrnutí
- Indexy sociálních problémů vysvětlují přibližně 70 % rozdílů vzdělávací neúspěšnosti mezi regiony. Destabilizující chudoba ovlivňuje vzdělávací neúspěšnost výrazně silněji než socioekonomické znevýhodnění.
- Zaostávání vzdělávání za sociální situací může být dáno specifiky, které neměříme (například počet dětí zahraničních agenturních pracovníků) či schopností sociálního systému obce a kraje pomáhat rodinám v nouzi. Příčiny ale mohou být i v samotném vzdělání — v kvalitě řízení škol, v dostupnosti kvalitních učitelů, psychologů a dalších podpůrných profesí či v předškolní péči, která pomáhá znevýhodněným dětem. Důvodem mohou být také velké rozdíly v kvalitě škol, kdy sociálně znevýhodněné děti končí na horších či částečně segregovaných školách.
- Jedním typem zaostávajících ORP jsou ty, kde existují vysoké sociální problémy, které sociální systém a vzdělávání neřeší. Vzdělávací neúspěšnost je zde tak ještě výrazně vyšší, než by být musela.
- Vzdělávací neúspěšnost je ale nad očekávání vysoká i v okrajových ORP Plzeňského či v částech Pardubického kraje a dalších ORP napříč celou republikou. Zde zaostávání souvisí s odlehlostí či zmíněmými problémy v sociálním a vzdělávacím systému. Obce by tak mohly do budoucna vzdělávací neúspěšnost redukovat.
- Nižší neúspěšnost, než by odpovídalo sociální situaci, má řada ORP, která se snaží o zlepšení sociální a vzdělávací situace omezením segregace, prací s komunitami, předškolním vzděláváním a zapojením sociální práce. Příkladem je Krnov, ale řada dalších ORP v Moravskoslezském a někdy i v Karlovarském a Ústeckém kraji.
- Mezi ORP, kde vzdělávání odpovídá sociální situaci, patří ty s nízkými sociálními i vzdělávacími problémy (mimo jiné Praha a její okolí). Ale i ORP s vysokými sociálními problémy a odpovídající vzdělávací neúspěšností, jako Broumov, Havířov nebo Sokolov. V těchto místech nelze na zlepšení vzdělávání rezignovat, ale musí se zaměřit i na řešení výchozích sociálních problémů rodin.
Definice a smysl indexu
Index vytvořený PAQ Research vypočítává pomocí regresní analýzy, jestli je vzdělávací neúspěšnost vyšší, nižší anebo odpovídá sociální situaci regionu. Analýza predikuje, jak vysoká by měla být vzdělávací neúspěšnost s danou úrovní destabilizující chudoby a socioekonomického znevýhodnění. Tato predikovaná vzdělávací neúspěšnost se porovnává se skutečnou neúspěšností. Podle rozdílu predikované a skutečné hodnoty dělíme ORP do pěti skupin: mírně nebo výrazně zaostávající (vyšší skutečná než predikovaná), kde vzdělávání odpovídá (přibližně stejná skutečná a predikovaná) a kde je neúspěšnost nižší, než odpovídá sociální situaci (skutečná nižší než predikovaná).
Více o metodice v záložce Jak se index počítá.
Máte zájem o detailnější analýzu Vašeho území?
Připravili jsme analytické zprávy pro všech 206 obcí s rozšířenou působností, kde najdete i doporučení jak v území zvyšovat vzdělávací úspěšnost.
Chci zprávu o ORPAnalýzy a vizualizace dat nejen o vzdělávání
Zajímají vás další ukazatele a vztahy mezi nimi? Vytvořte si vlastní analýzu ohledně vzdělávání či sociálních problémů v nástroji DataPAQ — Prohlížečka regionálních dat.
Chci začít analyzovatZaostávající regiony
Výrazně a mírně zaostávající ORP trpí různou měrou sociálních problémů, v průměru je mají jen mírně vyšší než republikový průměr, ale mají výraznou vzdělávací neúspěšnost. 70 % výrazně zaostávajících ORP patří mezi 20 % regionů s nejvyšší mírou vzdělávacích problémů.
- Plzeňský a Pardubický kraj
Řada ORP z těchto krajů zaostává, ať už mírně nebo výrazně. Mezi nimi nalezneme jak ORP s nízkou mírou sociálních problémů (Vysoké Mýto, Klatovy, Rokycany), tak s vysokou mírou sociálních problémů (Králíky, Tachov, Stříbro). Zaostávání proto souvisí s dalšími faktory, které naše ukazatele nezachycují. Může se jednat o problémy v oblasti řízení škol nebo získávání pedagogických a podpůrných pracovníků ve školách, tak o specifika regionů v oblasti sociální jako vysoká míra zahraničních agenturních pracovníků, a tedy vysoký podíl dětí s odlišným mateřským jazykem. - Periferie republiky a krajů
Mírně a výrazně zaostávající ORP leží v průměru častěji v pohraničí (např. Frýdlant, Varnsdorf, Králíky) a odlehlých oblastech krajů (např. Moravské Budějovice, Slaný, Pacov). V těchto oblastech se může projevovat nižší dostupnost sociálních služeb a obtížnější získávání kvalitních pedagogů a ředitelů.
Regiony s nižší neúspěšností než odpovídá sociální situaci
- Moravskoslezský kraj
Mezi úspěšnými regiony Moravskoslezského kraje nalezneme dvě skupiny. První jsou ORP s vysokými vzdělávacími problémy jako Bruntál, Krnov nebo Orlová, které dokážou i díky snižování sociálního vyloučení a koordinovanému přístupu omezovat vzdělávací neúspěšnost. Druhá část jsou ORP s průměrnými sociálními problémy (např. Nový Jičín, Hlučín), které dokážou dosahovat velmi nízkých hodnot vzdělávací neúspěšnosti. - ORP s vysokými vzdělávacími problémy a dlouhodobou intenzivní prací lokálních aktérů
Některé ORP dokážou lépe rozvíjet potenciál znevýhodněných dětí. Mezi ně lze zařadit Krnov, Litvínov nebo Kadaň, které mají sice vysoký počet vyloučených lokalit a vysokou míru dalších sociálních problémů, ale díky práci lokálních aktérů, spolupráci se sociálními aktéry nebo desegregačním politikám se jim daří relativně snižovat vzdělávací neúspěšnost. - Ostrůvky úspěšných
Mezi ty patří Rožnov pod Radhoštěm, Uherský Brod, Poděbrady nebo Mohelnice. U nich jsou dobré výsledky oproti sociálním podmínkám dány kvalitní prací lokálních aktérů, ale i specifiky regionu.
Vzdělávací problémy podle úrovně zaostávání
Průměr problémů v dané kategorii
Nedokončování ZŠ | Propadání | Absence | |
---|---|---|---|
Výrazně lepší | 4,3 % | 1,3 % | 75 h |
Mírně lepší | 2,5 % | 0,8 % | 76 h |
Odpovídá | 4 % | 1,3 % | 87 h |
Mírně horší | 6,2 % | 2,2 % | 97 h |
Výrazně horší | 8,6 % | 3 % | 97 h |
Celá ČR | 4,4 % | 1,4 % | 87 h |
Kam dále?
Jak pochopit souvislost se vzděláváním a sociální situací
Vzdělávací neúspěšnost souvisí se sociálními problémy a určuje zaostávání. Jak se ale vzdělávací neúspěšnost projevuje? Jaké charakteristiky mají obce s vysokou mírou vzdělávací neúspěšnosti? Podívejte se na Index vzdělávacích problémů.
ORP jsou různě úspěšné ve snižování sociálních problémů. Jaké ORP mají vysoké sociální problémy? Podívejte se na Indexy sociálních problémů.