Příběhy vzdělávacího ne/úspěchu
01
kapitolaVšude nemají stejné šance
Vzdělávání v Česku neslouží všem dětem stejně dobře – výsledky tady oproti většině Evropy hodně závisí na tom, z jaké rodiny a regionu dítě pochází. Mezi různými kouty země panují hluboké nerovnosti. Velké rozdíly vidíme v propadání a nedokončování ZŠ či míře znalostí a kompetencí dětí.
Samotné školy rovné šance přitom zaručit nemohou. Stěžejní roli hrají různé formy chudoby. Děti kvůli exekucím rodičů či nestabilnímu bydlení přichází o podmínky ke studiu, podporu rodin i aspirace. Sociální problémy se netýkají jen nejvíc znevýhodněných krajů, koncentrují se také mikroregionálně. Na řadě míst proto vedle sebe existují naprosto odlišné vzdělávací světy. Aby vzdělávání sloužilo vše dětem stejně dobře, musíme řešit otázku vzdělávání a sociálních podmínek společně.
Chci vědět víc o regionálních nerovnostech:


Výsledky vzdělávání
Vzdělávací neúspěšnost a slabé znalosti a kompetence se netýkají jen znevýhodněných krajů. Jde o mikroregionální problém rozesetý po celé republice.


Sociální situace
Na výsledky vzdělávání mají dopad dva druhy sociálních podmínek – destabilizující chudoba a socioekonomická rozvinutost.
02
kapitolaNěkde dokážou sociální podmínky překonávat
Ani prosperující oblasti Česka nemají nutně vyhráno, a chudší zase nejsou odsouzeny ke vzdělávacímu neúspěchu. Sociální podmínky v regionu sice vysvětlují přes polovinu rozdílů ve výsledcích vzdělávání, důležitou roli hraje ale i to, jak jednotlivé obce dokážou rozvíjet potenciál znevýhodněných dětí.
Někde mají výrazně lepší výsledky vzdělávání, než bychom čekali vzhledem k sociálním podmínkám. Jinde naopak za potenciálem zaostávají. Jak to víme? Pro každou obec s rozšířenou působností (ORP) jsme spočítali, jak by měly vypadat výsledky vzdělávání vzhledem k sociálním podmínkám a čísla porovnali s realitou. Vzešlo z toho osm skupin ORP, kterým se různě (ne)daří vzdělávací výsledky dětí posouvat.
Chci vědět víc o vztahu vzdělávání a sociálních podmínek:


Zaostávání a překonávání
V některých mikroregionech dokážou překonávat sociální podmínky, jinde vzdělávání naopak zaostává.

Typologie obcí
Abychom lépe pochopili situaci regionů napříč republikou, vytvořili jsme unikátní typologii s osmi různými skupinami.
03
kapitolaExistuje řada faktorů úspěchu
Chápu význam faktorů, přejdu rovnou na intervence
Jak faktory úspěchu pomáhají překonávat sociální podmínky
Faktory úspěchu mají souvislost se vzdělávací (ne)úspěšností i s výsledky testování. Ukažme si to nejprve na části prvního problému: nedokončování základních škol. To má velmi negativní dopad na pracovní kariéru a třeba i zdraví.
Míra nedokončování se v různých koutech republiky významně liší. V obcích s rozšířenou působností (ORP) průměrně nedokončí základní školu jen tři procenta žáků. Existují však i území, kde devět ročníků ZŠ úspěšně nevychodí každý desátý.
Největší souvislost s nedokončováním základní školy má destabilizující chudoba. Ta se nejčastěji projevuje exekucemi rodin nebo bytovou nouzí, což přináší do života dětí stres, ztrátu aspirací a sociálního kapitálu. Sílu vztahu destabilizující chudoby a nedokončování přehledně ukazuje následující graf.
ORP v něm dělíme na třetiny podle míry destabilizující chudoby. Vidíme velký rozdíl: ve třetině nejméně zasažených mikroregionů nedokončí základní školu průměrně 1,7 procenta žáků, v třetině nejvíc zasažených obcí podíl nedokončování roste nad pět procent.
Destabilizující chudoba však nevysvětluje všechno. I mezi chudšími regiony panují v nedokončování ZŠ velké rozdíly. Roli totiž hraje také docházka do mateřských škol či personální zajištění profesemi, jako jsou psychologové a speciální pedagogové. Oba faktory se často v mikroregionech kombinují.
Roli zmíněných faktorů nejlépe vidíme u ORP, které zasahuje destabilizující chudoba nejvíce. V místech, kde chodí do mateřských škol hodně dětí a mají tam i dostatek specialistů, je míra nedokončování na 3,9 procenta. Kde naopak školky i podpůrní pracovníci chybí, vidíme míru nedokončování až 6,7 procenta.
Tento rozdíl je zásadní – mluvíme o tisících dětí a zásadním dopadu na jejich životní šance. Nedokončování vzdělávání navíc stojí stát miliony korun na odvodech a dávkách.
Na faktory úspěchu – podpůrné pracovníky i mateřské školy – bychom se měli zaměřovat hlavně u regionů s vysokou destabilizující chudobou. V těch bohatších nemají s nedokončováním takový problém, a tak ani školky a podpůrné pozice nehrají tak velkou roli. Jak s těmito výzvami pracovat, nabízí katalog Dobrých praxí.
Vztah různých faktorů a vzdělávací neúspěšnosti počítáme pomocí regresní analýzy. Ta ukazuje, že i když bereme v potaz vliv sociálních podmínek a dalších faktorů, vzdělávací neúspěšnost silně souvisí s popsanými faktory úspěchu. Vidíme také, že vzdělávací faktory – školky, podpůrné pozice, asistenti a financování – souvisí v součtu s neúspěšností ze tří čtvrtin tak silně jako destabilizující chudoba.
Pozn: Graf zobrazuje sílu faktorů z regresní analýzy – jak souvisí s mírou neúspěšnosti při jinak stejných sociálních a vzdělávacích podmínkách. Barva zobrazuje směr vztahu: modré faktory snižují a červené zvyšují vzdělávací neúspěšnost. Zdroj: robustní regresní analýza na vážených datech 206 ORP. Více v metodice
Co to znamená? Na chudobě, stabilitě rodin či exekucích pořád velmi záleží. Můžeme však sílu jejich dopadů na vzdělávání omezit. Jen je potřeba zapojit faktory úspěchu.
Pozn: Graf zobrazuje sílu faktorů z regresní analýzy – jak souvisí s mírou neúspěšnosti při jinak stejných sociálních a vzdělávacích podmínkách. Barva zobrazuje směr vztahu: modré faktory snižují a červené zvyšují vzdělávací neúspěšnost. Zdroj: robustní regresní analýza na vážených datech 206 ORP. Více v metodice
Co souvisí s úspěchem v testování
Ve vzdělávání nejde jen o neúspěšnost. Stejnou analýzu můžeme zaměřit na výsledky testování od České školní inspekce (ČŠI) a z jednotné přijímací zkoušky. Co ovlivňuje, jaké mají děti podle těchto testů znalosti a kompetence?
Když kontrolujeme rozdíly mezi regiony v sociálních a vzdělávacích podmínkách, hraje pro výsledky testování roli, zda je ve školách dost podpůrných pozic (psychologové, speciální pedagogové), jejichž podpora usnadňuje práci zbytku pedagogického sboru. Lepší výsledky mají také ORP s vyššími financemi.
Pozn: Graf zobrazuje sílu faktorů z regresní analýzy – jak souvisí s výsledky testování při jinak stejných sociálních a vzdělávacích podmínkách. Barva zobrazuje směr vztahu: modré faktory snižují a červené zvyšují vzdělávací neúspěšnost. Zdroj: robustní regresní analýza na vážených datech 206 ORP. Více v metodice
Co si z toho všeho odnést?
Faktory úspěchu pomáhají překonávat sociální podmínky. V ORP, které faktory umí využívat, nedokončí ZŠ o třetinu až polovinu méně žáků než v sociálně podobných ORP. Tisícům dětem tak pomáhají k lepšímu startu do života.
V naší analýze ukazujeme, které faktory hrají největší roli, tedy nejvíce souvisí se vzdělávacím neúspěchem a testováním žáků. Jde o předškolní vzdělávání, personální zajištění škol a finance.
Právě na to by se měly zaměřit především ORP, které nejvíc tíží destabilizující chudoba. V nich mohou faktory totiž sehrát největší roli.
Efekt faktorů se vzájemně posiluje. Nestačí proto vybrat jeden. Pro zlepšení výsledků vzdělávání je potřeba pracovat na všech popsaných oblastech. Zároveň je potřeba myslet na to, že každé území má svá specifika, naše analýza proto není žádné dogma. Detailnější a vhledy do každého z 206 ORP nabízí naše reporty. Pokud jste dočetli až sem, určitě vás budou zajímat.
Zobrazit metodiku
Chci vědět víc o jednotlivých faktorech:

Předškolní vzdělávání
Účast v předškolním vzdělávání se mezi mikroregiony výrazně liší. A stejně tak podíl odkladů, kterých máme abnormálně moc.

Personální zajištění
Podpůrné profese ovlivňují kvalitu vzdělávání. Na řadě míst však zásadně chybí.

Financování škol
Financování škol nedostatečně reflektuje sociální situaci a vzdělávací neúspěšnost.
Efektivní řízení
Velké množství zřizovatelů brání vyšší kvalitě škol. Roztříštěný systém se navíc prodražuje.